Nee, dit is niet de nieuwe ‘Verhoeven’ vs ‘Hari’. Het is veel minder spectaculair. Of niet; een wedstrijd die eindigt in een ’t.k.o.’ is geen echte wedstrijd, natuurlijk…
Mijn collega’s en ik worstelen nu al geruime tijd met het motiveren van onze leerlingen. Onze nieuwe groep eerstejaars weten natuurlijk ook al vanaf het begin van het schooljaar dat ze van Sander en Jet geen voldoende voor rekenen hoeven te halen. En veel mbo-leerlingen denken heus: “als ik er niet op kan zakken, en ik ook geen voldoende hoef te halen, waarom zou ik er dan mijn best voor doen?”
En ik neem het ze niet echt kwalijk hoor. De 1040 urennorm (nog zo’n pareltje van het ministerie van onderwijs) zorgt voor meer dan genoeg werkdruk (en bezigheidstherapie in andere lessen), zodat ze zich liever concentreren op vakken die er toe doen…
In het begin ging het nog aardig; bij het opfrissen van de basisvaardigheden (optellen, aftrekken, vermenigvuldigen, delen en de volgorde van bewerkingen) deed iedereen nog mee, en waren de cijfers best prima. Maar bij het volgende hoofdstuk (decimale getallen, in onze methode) ging het al goed mis. Gemiddeld cijfer: 4,7.
En dan ga je nadenken. En overleggen. En je gegevens er eens goed op nakijken. En wat blijkt? Tijdens de les is de inzet van de studenten best prima. Ze zijn er, en ze doen mee (geloof me: een groot goed op het mbo), ze stellen vragen en ze oefenen wat. Maar buiten de les om gebeurt er in feite he-le-maal niets. Noppes. Nada. Buiten de les om oefenen ze niet. En ze hebben er wel de tijd voor (60 minuten per week specifiek om hun sommetjes te maken, onder begeleiding van een andere docent). Maar tijdens dat uur wint Facebook. Of de Samsung/iPhone. Of Netflix. Of (jaja, gelukkig…) een ander vak. Maar oefenen met rekenen is er niet bij. Rekenen gaat hier dus flink t.k.o.
Dus wat te doen? Herkansen dan maar, en hopen op het beste. Maar niet zomaar. Daar moeten we maar eens mee ophouden. Gewoon maar weer ouderwets ‘huiswerk’ opgeven, en pas wanneer je als leerling netjes alle sommetjes hebt gemaakt, heb je ‘recht’ op je herkansing. Spannende beslissing, zo op het mbo. Want waarom zouden ze? Ze kunnen er immers niet voor zakken? Toch hebben we dit nu maar even volgehouden.
En wat blijkt? 80% van de klas netjes alle sommetjes af. Dus die mochten allemaal herkansen. Gemiddelde cijfer na poging twee: 7,8. Dank u.
Diep van binnen heeft het me altijd tegen gestaan, maar vanaf heden ben ik toch weer meer de ‘agent’ in mijn klassen. Toegang tot de toets? Alleen als je al je sommetjes af hebt. Eens kijken of er over anderhalf jaar wat minder frequent het cijfer ‘1’ op de resultatenlijst van de rekentoetsen prijkt.