Twaalf jaar verder…

…en het wonder is geschied. Ik kan het nog nauwelijks geloven. Nog altijd geef ik rekenen op het mbo – inmiddels wat methodes en versies verder – en zowaar: vanaf dit (school)jaar telt het vak mee voor de zak- / slaagregeling!

Samen met Nederlands en Engels geldt nu dat je voor één van de vakken gemiddeld een 5 mag halen, en als de andere twee dan maar minimaal een 6 zijn, kun je je diploma ophalen en feest gaan vieren. Lukt dat niet, en haal je een 4 voor bijvoorbeeld rekenen, dan compenseer je dat zelfs niet met twee 9’s voor Nederlands en Engels, en mag je het later nog eens proberen…

Ik kan er niets aan doen, maar 12 jaar verder meet ik mijzelf een houding aan van ‘zien is geloven’. Ik moet het meemaken. Ik zie het overal staan, ja. En de diverse kanalen waar ik inmiddels regelmatig informatie van ontvang zeggen het allemaal… maar de eerste ‘koppen moeten nog rollen’, zogezegd, en ik ben gewoon SUPER benieuwd of het nu daadwerkelijk zulke gevolgen zal gaan hebben.

Toegegeven: er is nogal wat veranderd. De referentieniveaus van Meijerink zijn de deur uit (geen 1F, 2F en 3F meer), en elk mbo niveau heeft nu zijn ‘eigen’ rekenniveau gekregen. Het heet nu gewoon ‘niveau 1’, en ‘niveau 3’ en zo… lekker overzichtelijk. Het is mij persoonlijk altijd een doorn in het oog geweest dat bijvoorbeeld niveau 2 en niveau 3 mbo hetzelfde 2F examen moesten maken, maar dat niveau 2 er over het algemeen een jaar minder voorbereiding voor kreeg. Nu is het anders – daar zal ik in een later bericht zeker nog over uitweiden.

Een van de grootste veranderingen is toch wel dat nu berekeningen – het HOE je aan een antwoord komt – een grote rol spelen. De computer kijkt nog steeds of je antwoord op een som klopt, en kent punten toe, maar daarna gaat je examen naar kersverse beoordelaars, en die mogen door je berekeningen spitten, en met behulp van kaders en richtlijnen tot soms wel 3 punten extra toekennen aan een gemaakte som! Super, toch?

Ik heb mezelf, zodra dat kon, opgegeven voor een beoordelaars-training, en ben nu dus één van de gelukkigen (serieus, ik vind het he-le-maal geweldig) die de ingevoerde berekeningen mag bewonderen. Er zitten nu al ZO veel ‘pareltjes’ tussen, dat ik daar hele blogs mee zou kunnen vullen. En dat ga ik dan dus ook doen! Niet nu, maar zeker wel in de nabije toekomst.

Want zeg nou zelf: hoe mooi is het, om in een berekeningen-blok te lezen:

Waarom maak je het mij zo moeilijk, man!

Mooi, toch? Ik mocht er geen punten aan toekennen volgens de richtlijnen, maar de betreffende kandidaat deed het verder helemaal niet slecht, dus ik had en heb goede hoop… goed dat een student ook zo even wat frustratie kwijt kan!

Nou ja, laat ik maar afsluiten door te zeggen dat ik er nu, na dat corona-geneuzel (ik zal ook zeker nog eens terugblikken op de geneugten van online-thuisonderwijs en de prominente rol die Microsoft Teams in heeft genomen in ons dagelijks werk…) het plezier in mijn werk weer aan het terugvinden ben.

Tot snel!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *