Glazen of bekers

Leerlingen.

Je kunt niet met ze, en je kunt niet zonder ze. Vrij letterlijk zelfs, dat laatste. Want klassen zonder leerlingen leiden vrij snel (denk ik) tot het einde van mijn loopbaan in het onderwijs.

Maar zo af en toe komen ze met pareltjes van opmerkingen. Daar houd ik van.

Zoals bijvoorbeeld het volgende. In ons rekenboek (van een niet nader genoemde methode van een niet nader genoemde uitgever) staat de volgende som:

raresom

We behandelen de som in de les, bedenken klassikaal wat de antwoorden op de vragen zijn en leerlingen leggen uit hoe ze op hun antwoord zijn gekomen.

En dan komen we bij vraag (d). En merkt een leerling op: “Meneer, vraag (d) kunnen we niet oplossen, want ze vertellen er niet bij hoeveel ranja er in een beker past.”

Ik kijk even goed, en begin aan een zin waarin ik uit wil leggen dat er toch heel duidelijk bij vraag (c) vermeld staat hoeveel er in een… juist ja, ‘glas’ zit. Dus niet ‘beker’. Dus ik stop met praten, want ik zie het ‘probleem’.

En als ik even eerlijk mag zijn (en dat mag ik), dan geef ik deze leerling gelijk. Om de continuïteit te bewaren had ik er zelf voor gekozen om het in de gehele som over OF glazen, OF bekers te hebben. Ik heb me nog even afgevraagd of de uitgever het misschien expres heeft gedaan. Maar eigenlijk denk ik van niet. Ik vind het slordig.

Je kunt er wat van vinden (kan ik ook: even logisch nadenken en je begrijp toch wel dat ze er hetzelfde mee bedoelen!), maar even heel droog bekeken: de leerling heeft gelijk. Een beker is niet hetzelfde als een glas. Bedenk ik wat voor glazen ik thuis heb staan, en hoe een beker die doorgaans op sportdagen wordt uitgedeeld er uit ziet, dan wijkt de inhoud waarschijnlijk af.

En op sportdagen geef je mensen niet drie keer een glas ranja. Dat doe je in (plastic/kartonnen) bekers. En er staat nergens in de som hoeveel er in zo’n beker past.

Een slechte som is het niet (leuk om klassikaal op te lossen), maar de uitgever krijgt toch even een mailtje. Of ze het woord ‘ranja’ alsjeblieft willen vervangen door ‘limonade’.

Leerlingen, bedankt!

2 gedachten over “Glazen of bekers”

  1. d. is sowieso erg raar verwoord als je het mij vraagt. Natuurlijk snap ik wel wat ze bedoelen, maar het eerste wat door mijn hoofd schoot is waarom Aniek voor iedereen siroop aan het regelen is?
    Wat mij betreft is het antwoord 0 want Aniek heeft geen siroop nodig, ze krijgt de ranja van de school….

    1. Tenzij Aniek in de taakgroep ‘siroop regelen’ zit. Dan moet zij zorgen voor voldoende siroop. De gemiddelde school kennende, werkt dat zo. Maar je punt is duidelijk: op het moment dat je kunt speculeren over wat er in een som staat, had die som dus duidelijker verwoord kunnen (moeten?) worden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *